psyche

Angsten en paniek overwinnen

Angsten horen erbij, het is een waarschuwingssignaal en het compleet ontbreken daarvan is niet de bedoeling.
Toch kunnen gevoelens van angst ook een probleem worden.
Zeker als het je belemmert in het dagelijks leven.
In deze blog heb ik het over niet realistische angsten en daarvan losbreken.
Als er werkelijk een leeuw achter je aan zit geef dan maar toe aan je angst en zet het op een rennen.

 

In deze blog deel ik mijn gedachten met je.
En ik hoop dat je er mogelijk op watvoor manier dan ook iets aan hebt.
Tegelijkertijd wil ik je wel meegeven dat als je echt tegen problemen met angst en paniek aanloopt
het een goed idee is om ook hulp te zoeken, hoe eng ook.

 

Zelf had ik in 2007 mijn allereerste paniekaanval.
Had geen idee wat er gebeurde en snapte er niks van.
Een balletje ging aan het rollen en er kwamen diagnoses door de jaren heen langsfladderen zoals paniekstoornis, ptss, agorafobie, sociale fobie etcetera.
Deze stempels zijn niet allemaal gebleven, maar angst zal altijd een aandachtspuntje zijn.

 

Op het moment kan ik moeite hebben met alleen zijn.
Mijn partner is mijn comfort zone, dit is zo gegroeid.
Waarschijnlijk een vorm van coping.
Maar het valt onder ongezonde coping, eentje om van los te breken.

 

Coping is een begrip uit de psychologie,
waarmee de manier waarop iemand met problemen en stress omgaat wordt bedoeld.

 

Want hoewel het superfijn is om je veilig bij iemand te voelen is het niet de bedoeling afhankelijk te zijn op die manier.
Het kan werkelijk de relatie kosten.
De angst om alleen te zijn (in dit geval) wordt dan wel heel snel waarheid.
Toch is het doorbreken niet zo makkelijk.
Want het is ook niet zonder reden tot dat punt gekomen.
En de hersenpaadjes weten nog niet zo goed de weg buiten de comfort zones.
Het genoemde angstprobleem is bij mij praktisch opgelost, het is nu een kwestie van herhaling herhaling herhaling.

 

Er zijn best veel copingmethodes die je geen ruk verder helpen.
Het verzacht misschien iets op dat moment maar uiteindelijk brengt het je dieper in je angst. (of erger)
Een aantal voorbeelden van ongezonde coping zijn:
-Alcohol
-Drugs
-Zelfbeschadiging
-Voeding (teveel of te weinig)
-Vermijding
-Agressie

 

En zo zullen er nog wel veel meer zijn.
Punt blijft, als het je dieper in de shit helpt is het niet de juiste coping.
Je wil meer dan alleen het verzachten op het moment zelf.
Tijd om los te breken van angst(en).

 

Nog iets over wietgebruik, dit lijkt een fijne coping.
En aan wietplanten zitten denk zeker wel voordelen, al denk ik dan meer aan cbd-olie en dergelijke.
Maar onderzoek wijst steeds meer uit dat als je aanleg voor psychische stoornissen hebt je het fijne jointje beter het raam uit kan werpen.
Ik ga daar in deze blog niet verder op door maar verdiep je hier asjeblieft goed in als je het gebruikt.
Google is je vriend en een gewaarschuwd mens telt voor twee zeggen ze.

 

Maar wat helpt dan wel is natuurlijk iets wat je graag wilt weten.
En het antwoord is zo simpel.
En het antwoord is zo stom.

 

Om echt over angst heen te komen moet je je angst aangaan

 

En gelukkig mag en kan je daar ook coping bij gebruiken.
Maar dan wel degene waar je verder mee komt.

 

Gezonde copingmethodes kunnen zijn:
– Afleiding zoeken
– Jezelf uiten
– Bewegen
– Mediteren
– Je eigen gedachten observeren
– Bouwen aan zelfvertrouwen
– Zelfzorg
– Je draagkracht versterken (gezond eten, op tijd naar bed, communiceren)

 

Dit zijn maar een aantal voorbeelden,
en misschien ook op een verkeerde manier te gebruiken, zoals het bewegen, daar moet je niet in doorschieten.
Maar je weet vast zelf wat voor jou het beste werkt.

 

Het komt er denk ik altijd op neer dat je goed naar je eigen behoeftes luisterd.
Je voelt je beter als je schoon bent en gegeten hebt, je je uitgerust en ontspannen voelt.
Dan kan je de wereld een stuk beter aan.
Geef deze dingen dus alle aandacht.

 

Maargoed, dan ben je er nog niet helemaal.
Nogsteeds daar het angstige gevoel.
Die wil zich niet zomaar laten wegjagen.
En het zomaar ff doen is ook makkelijker gezegd dan ook werkelijk gedaan.
Ikzelf heb veel gehad aan wat een hulpverlener ooit tegen mij zei:

 

Als het niet op de ene manier lukt dan is dat ok, dan lukt het wel op een andere manier

 

Als ik bijvoorbeeld niet naar een verjaardag met de bus durfde dan pakte ik de fiets.
Misschien had ik de bus dan (nog) niet overwonnen maar wel de enge sociale gelegenheid.
Er is altijd wel een weg te vinden om toch een stapje vooruit te maken, hoe klein ook.
Het vraagt alleen soms creatief denken.

 

Wat ik ook veel heb gedaan is oefenen oefenen oefenen.
En dan vooral herhaling herhaling herhaling.
Net zolang tot het “normaal” werd en het me minder tot geen angst meer gaf.

 

Durfde ik niet naar de winkel? Dan eerst samen.
Openbaar vervoer? Laten we beginnen met eerst een paar haltes.
Dat ook nog te eng? Laten we dan als startpunt gewoon in een bushokje zitten en van daaruit opbouwen.
Niet alleen thuis durven zijn? Een uurtje moet lukken, de ander is bereikbaar.

 

Hoppa positieve coping ertegenaan want de angst kan hoog worden.
Iets lekkers halen in de winkel (om eenmaal weer thuis gelijk een beloning te hebben), Ademhalingsoefeningen in de bus, knutselen bij het thuisblijven….
Verzin maar wat geks…als het maar werkt, als het je maar op een positieve manier verder helpt.

 

De bovenstaande voorbeelden werden dan natuurlijk wel uitgebouwd.
Anders kom je alsnog geen ruk verder.
Dus een lastige hardnekkige angst?
Pak een boekje en maak je plan.
Welke stappen zijn voor jou nodig om van die angst los te breken.
Dit mag helemaal in je eigen tempo.
En waarschijnlijk moet je plan een paar keer aangepast worden omdat je te snel wou gaan omdat je angst gewoon te belachelijk voor woorden is.
Maar niet teveel en te streng oordelen over jezelf!!
Zolang je blijft volhouden krijg je het helemaal voor mekaar.

 

Angst overwonnen? Een beloning is altijd een goed idee

 

Hoe klein het succes ook, wees trots op jezelf.
En lukt het (nog) niet helemaal naar wens? Wees niet te streng!!
Het komt goed, blijf volhouden.




4 thoughts on “Angsten en paniek overwinnen

  1. Wat een mooi stuk lieverd! Ik herken griezelig goed wat je schrijft. Ben een paar stappen verder in ongezonde coping, maar er is nog wel veel werk aan de winkel. Dapper hoe jij dit bij jezelf onder ogen ziet. Dat is al een hele grote stap en die heb je genomen.
    Sterkte en liefs, zeker nu in deze periode. En …. je mag op dit moment nog echt wel even extra afhankelijk zijn. Wees niet te hard voor jezelf. Geef je energie maar aan je kindje. Dikke kus! xxxxx

    1. Hihi het lijstje coping is niet wat ik allemaal doe hoor 😉 het zijn voorbeelden. Al moet ik toegeven nu ik het doorlees dat ze wel allemaal de revue ergens in mn leven gepasseerd hebben. Alle energie gaat op dit moment naar het kindje en dat maakt inderdaad wel dat ik me iets kwetsbaarder voel. Tegelijkertijd kan ik nietmeer mee overal naartoe dus hoppa mezelf alleen thuis vermaken. Maar dat gaat nu heel goed. Zit nu meer in de fase van dat volhouden

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *